De neuroloog, Dr. Ross Cunnington, stelt dat er een biologisch verschil bestaat bij jongens met AD(H)D ten opzichte van kinderen die deze aandoening niet hebben. ADHD beïnvloedt het functioneren van ongeveer 3 tot 5 % van de kinderen, vertelt Dr. Cunnington. Daarmee is AD(H)D de meest voorkomende neurologische ontwikkelingsstoornis bij kinderen. Het veroorzaakt significante vertraging in de onderwijsprestaties en op de sociale ontwikkeling.
In een studie bij jongens tussen de acht en twaalf, gebruikten Dr. Cunnington en een team van wetenschappers van de Universiteit van Queensland en een onderzoekscentrum in Victoria, MRI-scans om de hersenenactiviteit van elk van de jongens in kaart te brengen terwijl zij mentale inspanning moesten verrichten. De studie concentreerde op een gebied van de hersenen dat actief wordt wanneer iets een persoon afleidt van het uitvoeren van een bepaalde taak.

De resultaten van Cunnington’s onderzoeksgroep zijn onder de naam "Right parietal dysfunction in children with attention deficit hyperactivity disorder, combined type: a functional MRI study" gepubliceerd in een recente uitgave van het vakblad Molecular Psychiatry.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten